Verbeter de wereld, begin een bedrijf

Een ideaal op de grond zetten door een bedrijf op te richten: dat is wat de social enterprises doen die in dit boek centraal staan. Voor deze bedrijven is geld verdienen van secundair belang. Waar het hen om gaat, is het verbeteren van de wereld. Denk aan de slaafvrije chocola van Tony Chocolonely, het duurzame bankieren van Triodos of de mobiele zonnepanelen van WakaWaka. Maar dat werkt natuurlijk alleen als zo’n bedrijf echt lekker loopt en volwaardig kan meedraaien in de economie. Wat komt daar allemaal bij kijken? Hoe zet je je product of dienst in de markt: profileer je je als koopman of als dominee? En hoe meet je of je mooie ideaal echt gerealiseerd wordt? Welke rol moet de overheid hier eigenlijk in hebben? Je leest het in dit vlot geschreven boek over economie en idealisme. Naast het ‘lopende verhaal’ staat het boek vol inspirerende portretten van succesvolle sociaal ondernemers. Vooral van het lezen van die portretten word je blij: zo veel praktische idealisten slagen erin de wereld een stukje mooier te maken met een succesvolle onderneming! Als bijlage bevat het boek dan ook een stappenplan om van start te gaan met je eigen social enterprise, voor de echte enthousiastelingen met daadkracht en een goed idee.

 

Willemijn Verloop & Mark Hillen, ‘Verbeter de wereld, begin een bedrijf’, Uitgeverij Business Contact, € 19.95.