Kinderen een goede start bieden
Motief van ... Mirte Madelief van Zundert
Zelf weet ze wat een gedegen basis een antroposofisch geïnspireerde opvoeding je kan geven, en hoe belangrijk dat in je latere leven kan zijn. Mirte Madelief van Zundert (39) gunt het ieder kind. Daarom werkt ze zowel via kinderopvanginstelling De Geheime Tuin, de School voor Antroposofische Kinderopvang als via haar podcast ‘Naar de Kindjes’ aan het vergroten van het bereik van de antroposofische visie op de opvoeding van jonge kinderen.
Tekst: Cisly Burcksen
Beeld: Lennert van der Veer
Ze groeide op in een echt onderwijsnest en doorliep de gehele onderbouw van de vrijeschool. Als puber volgde ze Montessori-onderwijs, waarna ze startte aan de Toneelschool. Omdat ze daar echter zingeving miste, besloot ze om de vrijeschoolpabo te gaan doen, toen nog Hogeschool Helicon genaamd. “Daarna werkte ik op de Zonnehuizen, totdat die werden opgeheven,” vertelt ze. “Maar op mijn 25e liep ik vast. Ik moet het zélf doen, merkte ik, Maria Montessori indachtig. Zo begon ik als gastouder.” Haar gastouderopvang groeide en zo ontstond Kinderopvang De Geheime Tuin, die inmiddels vijf vestigingen in Zeist, Driebergen en Doorn telt.
“Vanuit de Vereniging voor Antroposofische Kinderopvang ontstond de vraag ‘Waar is de opleiding gebleven?’ Vrijeschoolleerkrachten hebben hun eigen pabo, maar voor de kinderopvang was zoiets er niet. Ooit was een dergelijke opleiding er wel, maar nadat die verdween kwam er jarenlang niets voor in de plaats. Dat leidde ertoe dat er te weinig opgeleid personeel was, en mensen niet wisten wat ze moesten doen en waarom. Uiteindelijk besloot ík dat op te pakken, samen met mede-initiatiefnemers Wido Jonges en Frank Sengers. Om het diploma erkend te krijgen zochten we er een opleidingspartner bij, dat werd ROC Midden-Nederland.”
Vrije, evenwichtige mensen
Aan het oprichten van deze opleiding en van haar kinderopvang ligt dezelfde missie ten grondslag: “Dat ik dit wilde doen, kwam vanuit mijn gedrevenheid om kinderen een goede start te bieden, zodat ze kunnen opgroeien tot vrije, evenwichtige mensen. Dat is ook de reden waarom ik het volhoud. En ik weet waar ik het over heb: zelf heb ik als kind mogen ervaren wat het je kan brengen. Als puber heb ik het niet makkelijk gehad. Toen was ik heel blij met die vrijeschoolachtergrond, anders had ik vast andere keuzes gemaakt. Wat je in de eerste zeven jaar van je leven meekrijgt is bepalend. Op de School voor Antroposofische Kinderopvang leiden we medewerkers op om hen dat bewustzijn te geven. En via de kinderopvanginstellingen leren we dat ook weer aan ouders. Zo verspreidt het zich als een olievlek.“ Daaraan werkt Mirte Madelief ook nog op een heel andere manier: samen met haar collega Sandra maakt ze een podcast, getiteld ‘Naar de kindjes’. “Net als veel jonge moeders luister ik zelf graag naar podcasts, en dan zoek je op onderwerpen die je interesseren. Ik merkte dat er geen enkele podcast bestond over kinderopvang. Dus ben ik die zelf maar gaan maken. Behalve algemene informatie krijgen luisteraars meteen het aanvullende verhaal van de antroposofische visie mee. Ik vind het leuk om in jip-en-janneketaal uitleggen wat het nou is. En ik blijf een maker, met mijn theaterachtergrond, dus ik vind het maken van de podcast erg leuk!”
Puzzelstukjes
Sinds een paar maanden is ze lid van de AViN. “Ik wist allang dat die bestond, maar nadat ik van de zomer het boek van Hans Stolp over Rudolf Steiner las, besloot ik dat ik meer wilde. Ik wil me graag verbinden met andere mensen die de antroposofie bestuderen. Het is een levenwijze waarin ik in dit leven me bewuster mag worden voor de geestelijke wereld door ervaringen. Een bewustzijnsweg waarin ik mag leren voelen wat waar is en er uiting aan geven. En er blijven kwartjes vallen: ineens kun je woorden geven aan iets dat je innerlijk al weet. Wat me er ook in aanspreekt, is het altijd leerling mogen zijn: ik krijg steeds een paar nieuwe stukjes van de puzzel, maar er is nog zoveel meer!”
Dit artikel is ook gepubliceerd in Motief, het ledenblad van de Antroposofische Vereniging in Nederland (editie maart 2021).
Verder lezen:
- Meer interviews uit de rubriek 'Motief van'
- Meer artikelen over onderwijs en opvoeding vanuit de antroposofie