Estafette wordt Odin
Coöperatieve groothandel Odin is bezig met het omvormen van alle Estafette-winkels. Niet alleen zullen deze voortaan de naam Odin dragen, ook is ervoor gekozen deze winkels ‘coöperatieve supermarkt’ te noemen. Daarmee verzet Odin zich niet langer tegen de term ‘supermarkt’. Klanten beschouwen Odin steeds meer als zodanig, omdat ze er terechtkunnen voor al hun boodschappen. Niettemin benadrukt de organisatie op hun website dat zij niet zomaar een supermarkt zijn, maar een met idealen: “Wij geloven dat je met elke euro die je uitgeeft aan boodschappen een keuze maakt. En mede bepaalt hoe de wereld eruitziet. “
Odin onderscheidt zich bovendien van andere biologische supermarkten doordat je als klant een participatie in de coöperatie kunt nemen. Daarbij draag je bij aan een duurzame voedselketen én je kunt boodschappen doen tegen ledentarief bij de winkels en online bezorgdienst van Odin. Dat deze mogelijkheid zijn vruchten afwerpt, was vorige week te lezen op de website van Biojournaal: uit de eerste resultaten van de nieuwe, coöperatie opzet van de winkelformule blijkt dat de gereduceerde winkelprijzen leiden tot een grotere omzet van biologische groenten en fruit leiden.
“Deze nieuwe opzet moet de winkels van Estafette een betere concurrentiepositie geven. Bijvoorbeeld ten opzichte van biologische concurrenten als Ekoplaza en Natuurwinkel, maar vooral tegenover het groeiende, vaak goedkopere biologische aanbod in reguliere supermarkten,” aldus Biojournaal.
De website van Odin legt uit hoe het werkt. “Voor 100 euro (die je ook in termijnen kunt betalen) kun je een participatie in de coöperatie nemen en draag je bij aan een duurzame voedselketen. Meer participaties kan ook, echter met een maximum van tien. Zeg je op, dan ontvang je de inleg van de participatie(s) weer retour.”