De social sculptures van Shelley Sacks

Bij kunst denk je al gauw aan objecten die tentoongesteld worden in musea en galeries of op kunstbeurzen. Shelley Sacks maakt kunst met ‘dingen’ die zich minder goed laten inlijsten. Zij maakt social sculptures, waarin ze werkt met vragen, gedachten, waarden en verhalen. En met stilte, want luisteren is misschien wel haar belangrijkste gereedschap.

Geboren en opgegroeid onder het gesternte van het apartheidsregime in Zuid-Afrika wist Shelley al als jong meisje dat het leven draait om vraagstukken die het individu overstijgen. Ze is kunst gaan opvatten als een weefsel dat kan ontstaan tussen mensen op het moment dat ze hun denk- en verbeeldingskrachten openen voor elkaar. Zo ontwerpt ze instruments of consciousness voor mensen die essentiële capaciteiten willen ontwikkelen waarmee zij zelf richting kunnen geven aan de toekomst. Soms hebben die instrumenten ook een bemiddelende rol, bijvoorbeeld tussen producenten en consumenten, zoals de bananentelers in de Caraïben en hun afnemers in Europa.

Ze werkte nauw samen met kunstenaar-sjamaan Joseph Beuys, die stelde dat ieder mens een kunstenaar is. “Als je jouw binnenwereld verbindt met vraagstukken buiten jezelf en met de oprechte behoeften van anderen, maak je in feite social honey. Het is een voedzame manier om een nieuw bewustzijn te ontwikkelen waarin we samen nadenken over de toekomst die we echt willen. Zo kun je richtkrachten ontketenen,” vertelt Shelley in het zomernummer van AM.

 

Het zomernummer van Antroposofie Magazine is nu verkrijgbaar bij deze deze boekhandels en webwinkels. Bestellen via ons secretariaat kan ook, voor € 8,95 - inclusief verzendkosten