Brandmerk alternatief voor plastic
Ken je dat dilemma in de supermarkt? Welke courgette of paprika moet je nu kopen: die biologische in plastic, of is toch die gangbare, onverpakte minder belastend voor het milieu? Binnenkort hoef je daar niet meer over na te denken. Deze zomer voert Jumbo als eerste landelijke supermarktketen lasertechniek in om enkele biologische producten van een natuurlijk etiket te voorzien. Het zogenoemde ‘natural branding’ is een techniek waarbij groente en fruit een brandmerk krijgen door met laserlicht wat pigment weg te halen uit het buitenste laagje van de schil. Hiervoor worden geen hulpstoffen gebruikt en het heeft geen invloed op de smaak of houdbaarheid. Je kunt de producten gewoon eten, ook de schil en zelfs het stukje met het merkteken. Ook is er maar weinig energie voor nodig. Helemaal nieuw is deze techniek niet: de Nederlandse biologische groothandel Eosta begon er enkele jaren geleden als eerste mee. Dit leverde Eosta onlangs de Packaging Award 2018 op.
Het laserbranden is nu nog relatief duur, maar de techniek staat niet stil en de verwachting is dat dit op den duur goedkoper zal zijn en op steeds meer producten kan worden toegepast. Jumbo start met een laserbrandmerk op gember, flespompoenen en courgettes en onderzoekt of er ook andere biologische AGF-producten in aanmerking komen voor deze wijze van natuurlijke etikettering.